Opdrachten (oude versie)

Opdrachten

Tijdens de opleiding massagetherapeut voer je diverse buitencursorische begeleide opdrachten uit. Deze opdrachten maken veelal deel uit van een module of vak. Ook daar waar zij dit niet (geheel) zijn, maken ze zijn een onlosmakelijk deel uit van de verplichte lesstof van de opleiding.

Het merendeel van de taken helpt de toekomstig massagetherapeut zich voor te bereiden op de professionele uitvoering van zijn toekomst vak als massagetherapeut.

De opdrachten worden door een docent nagekeken en beoordeeld.

Uiteindelijk voeg je deze opdrachten toe aan je portfolio die bij je scriptie komt.

Jaar 2

Opdr 1: Therapeutische ontwikkelingskaart

Maak een verslag van je doelstelling aan het begin van dit lesjaar. Hoe wil je je ontwikkelen als/ tot massagetherapeut? Doe dit aan de hand van de r therapeutische ontwikkelingskaart.

Praktische uitvoering

Voor het invullen van de therapeutische ontwikkelingskaart worden de volgende acties ondernomen:

Onderzoek in de literatuur en in gesprekken met derden de essentie van de  thema’s uit de kaart.

Onderzoek

Gebruik voor het invullen van de kaart ook bronnen als:

  • Gesprek met medestudenten (Hoe ervaren je medestudenten jou en hoe denken zij over de thema’s?)
  • Gesprek met (of evaluatie van) professionele therapeuten (Wat valt je op aan hun houding? Wat vinden zij van de genoemde thema’s?)
  • Literatuur/ externe bronnen (Wat zeggen anderen over de thema’s?)
  • Je sociale kring (wat vinden je naasten van je?)

Deze opdracht geeft een verdieping in vragen als:

  1. Hoe wil ik me ontwikkelen als massagetherapeut?
  2. Wat heb ik nodig om mijn doel te bereiken?

Vul aan de hand van je onderzoek de therapeutische ontwikkelingskaart mogelijk in.

Therapeutische ontwikkelingskaart invulbaar

Opdr 2: Stage bij een (para)medische zorgaanbieder

De opdracht

Zoek een zorginstellingsinstituut in je omgeving waar je minimaal één dag mee kunt lopen.

Praktische uitvoering

  1. Bedenk voor jezelf met welk soort instelling jij de meeste affiniteit hebt om in de toekomst mee te willen samenwerken.

Maak voor jezelf helder wat jij concreet uit zo’n dag wilt halen; wat zijn je leerdoelen?

Vraag of je daar een dagje mag meedraaien, en spreek dit dan af.

Je kunt kiezen uit een van de onderstaande voorbeelden:

  • Paramedische zorg Bijvoorbeeld: fysiotherapeut, manueel therapeut, chiropractor.
  • Complementaire zorg Bijvoorbeeld: dry needling, osteopathie, haptonomie.
  • Zorginstellingen Bijvoorbeeld: huisartsenpost, ziekenhuis, verzorgingstehuis, bejaardentehuis.

Neem contact op met je docent als je twijfelt je of het door jou gekozen instituut voldoet.

  1. Maak een verslag van al je ervaringen, je acties en ondervindingen. Vermeldt daarin in elk geval de volgende onderwerpen:
  • Je keuze voor deze instelling.
  • Je leerpunten.
  • Een overzicht van de stagedag.
  • Je ervaring met deze vorm van zorg en je mening/ideeën.
  • Zie je mogelijkheden om met deze instelling of met een dergelijke instelling in de toekomst samen te werken?
  • Wat heb jij te bieden?
  • Zouden ze voor jou openstaan?
  • Wat verwachten zij van jou?
  • Misschien is het zelfs een goed idee om contacten te leggen voor de toekomst…

De paper beslaat 3 A4 pagina’s.

De paper wordt uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn ingeleverd. De paper wordt als volgt ingeleverd: uploaden op deze pagina,

Leerdoelen

Deze opdracht vereist dat de masseur activiteiten op hbo-niveau ontplooit: op niveau zelf nadenken en zelf ontwikkelen.

  • Contact leggen met zorginstellingen in je omgeving:
  • Je leert mensen kennen die ‘in dezelfde vijver zwemmen’.
  • Je leert hoe je het best om kan gaan met mogelijke toekomstige collega’s en verwijzers.
  • Bekend worden met werkwijze en nomenclatuur, waardoor je elkaar beter kunt verstaan en begrijpen.
  • Inzicht krijgen in zorgaanbod in je omgeving, waardoor je ontdekt wie en welke instellingen je aan kunt spreken om mee samen te werken.
  • Onderzoek naar samenwerkings-, doorverwijsmogelijkheden met zorginstelling.

Opdr 3: Bezoek snijzaal/ tentoonstelling Body World/ anatomisch museum

In deze opdracht verken je visueel hoe de mens er van binnen uitziet.

De opdracht

Je bezoekt een snijzaal (of een alternatief) en maakt hier een verslag van.

Praktische uitvoering

  • Je bezoekt een snijzaal. Daarnaast zijn er nog twee andere goedgekeurde alternatieven: Body Worlds tentoonstelling of een anatomisch museum.
  • Van dit bezoek maak je een verslag. Hierin vermeld je:
  • Je persoonlijke ervaring m.b.t. het aangeboden thema/onderwerp
  • Leerpunten
  • Inzichten (Wat heeft dit bezoek mij als toekomstig professioneel massagetherapeut opgeleverd?
  • Deze paper bestaat uit max 3 A4 pagina’s (500-1000 woorden en enkele afbeeldingen).
  • De paper wordt uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn ingeleverd.

Adressen

Er zijn enkele musea voor anatomie in Nederland. Zoals de twee onderstaande musea.

Leerdoelen

Deze opdracht vereist dat de masseur activiteiten op HBO niveau ontplooit: op niveau zelf nadenken en zelf ontwikkelen.

Het is voor een massagetherapeut belangrijk om zo betrokken mogelijk een drie dimensionaal beeld te hebben hoe de mens er van binnen uitziet:

  • Wat zit er onder je handen als je masseert?

Er ontstaat een helderder gevoel tijdens het masseren, wanneer de ‘handen’ weten waar ze op drukken. Dit kan maken dat de massage affectiever is.

  • Tevens werkt een dergelijk bezoek mee aan vergroting van kennis van:
  • Anatomie
  • Fysiologie
  • Nomenclatuur

 Je kunt deze opdracht uploaden op deze pagina.

Opdr 4: Onlinepresentatie van een pathologie

De opdracht

Iedereen maakt zelf of dichtbij wel een aandoening of ziekte mee. Verwerk je ervaringen in een verslag, onderbouw je verhaal met wetenschappelijke bronnen en geef hiervan een korte online-presentatie aan elkaar.

Praktische uitvoering

Het centrale thema is een pathologie waarmee jijzelf of iemand uit jouw omgeving te maken hebt/heeft (gehad). Deze opdracht bestaat uit vier delen:

  1. Informatieverzameling

De informatieverzameling bestaat uit twee delen:

  • Je onderzoekt het thema in de literatuur en zoekt betrouwbare bronnen op internet (o.a. https://scholar.google.com/https://www.thuisarts.nl/https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/).
  • Beschrijving van
    • jouw eigen ervaring met de desbetreffende ziekte of aandoening. Welke aanpassingen vraagt het van je? Welke wijze lessen zijn er mogelijk te vinden in het leven met deze pathologie? Wat wil je weten over de pathologie?
    • een interview met degene die te maken heeft (gehad) met de desbetreffende ziekte of aandoening. Waar ben je nieuwsgierig naar? Welke aanpassingen vraagt het van diegene? Welke wijze lessen zijn er mogelijk te vinden in het leven met deze pathologie? Wat wil je weten over de pathologie?

Deze informatie is de basis van je verslag en de presentatie.

  • Verslag schrijven

Hierin besteed je aandacht aan:

  • Symptomen
  • Fysieke gevolgen
  • Psychosociale gevolgen
  • Gevolgen voor de omgeving
  • Medicatie/ therapie
  • Herstelperiode
  • Onderzoek naar effecten van massagetherapie bij deze pathologie

Je verslag bestaat uit 4-6 A4 pagina’s (gemiddeld 5 pagina’s) en wordt uiterlijk de dag vóór de presentatie geüpload.

  • Voorbereiding op de presentatie

Je bereid je voor op de presentatie door bijvoorbeeld:

  • De presentatie uit te schrijven, praatkaartjes of een mindmap te maken.
  • Illustraties voor in de presentatie te maken of verzamelen (bijvoorbeeld duidelijke foto’s of tekeningen, een filmpje, Prezi of Powerpoint presentatie).
  • De presentatie voor bekenden te oefenen en feedback te vragen. Wat maakt je presentatie nog sterker?
  • De online presentatie
  • Je presenteert aan je eigen groep.
  • Je presentatie is bondig en duurt 10-13 minuten.
  • Na afloop is een kort nagesprek met de lesgroep (5 – 8 minuten)
  • Je vult een reflectieformulier in.
  • Ieder groepslid vult een formulier in over jouw presentatie.

Algemene info

  • Er zijn 3 presentaties in een uur, waarbij de totale tijd 20 minuten per persoon bedraagt, inclusief wisseltijd. Het aantal presentaties per dagdeel bepaal je als groep.
  • Een groepslid is de gastvrouw/gastheer en zorgt voor de tijdbewaking.
  • Een groepslid zorgt voor de technische organisatie (mag dezelfde persoon zijn als de gastvrouw/gastheer). Taken: op tijd klaarzetten van een presentatie of zorgen dat degene die presenteert, ook de online host is.
  • Overleg met je medestudenten wie, wanneer de presentatie geeft.
  • Voor deze groepsmomenten kan gebruik gemaakt worden van de Zoom-account van Esoterra. Belangrijk is dat je deze tijdig reserveert via administratie@esoterra.nl, zodat je op tijd een inlogcode ontvangt.

Leerdoelen

Deze opdracht vereist dat de student vaardigheden ontwikkelt op hbo-niveau op het gebied van:

  • Sociale vaardigheden zoals gespreksvaardigheden, assertiviteit, empathie en omgaan met feedback.  
  • presenteren (jezelf èn je onderwerp) aan vakgenoten
  • Technische vaardigheden t.a.v. online presenteren
  • Tijdbewaking: binnen de tijd je informatie krachtig en bondig delen.
  • Een onderzoekende houding, t.a.v. het onderwerp
  • Een nieuwsgierige houding t.a.v. een cliënt of bekende (die leeft met een ziekte of aandoening)
  • Verdiepen en delen van kennis over een pathologie, vanuit directe of indirecte ervaring.
  • Onderbouwen van je presentatie aan de hand van literatuur of betrouwbare bronnen op internet.
  • Het geven van een bondige vakinhoudelijke presentatie aan een groep.

Reflectieverslag eigen presentatie
Over de voorbereiding

  • Hoe kijk je terug op je voorbereiding?
  • Wat heb je inhoudelijk geleerd over je onderwerp?
  • Hoe heb je het contact ervaren met degene die je bevraagd hebt over het thema?
  • Hoe kijk je terug op je bronnenonderzoek?

Over je presentatie

  • Waar ben je tevreden over?
  • Wat doe je een volgende keer anders?
  • Welke nuttige feedback heb je ontvangen?

Tips:

Tops:

  • Hoe vond je het om een presentatie te verzorgen?
  • Hoe kijk je terug op het organisatorische verloop van het groepsmoment?

Feedback presentatie medestudent

Naam presentator:

  • Welke kennis/ervaring heb je zelf m.b.t. het onderwerp?
  • Wat heb je inhoudelijk geleerd van de presentatie?
  • Op welk vlak is de informatie helpend voor jouw eigen (toekomstige) praktijk voor massagetherapie?
  • Wat vond je opvallend of indrukwekkend aan de presentatie van je medestudent?
  • Welke tips kun je geven, zodat je medestudent de volgende keer een nog sterkere presentatie kan geven?

Opdr 5: Blog over massagetherapie; evidence based

Schrijf een blog op basis van een wetenschappelijk artikel. Je zoekt een onderwerp op massagegebied waar je interesse naar uitgaat. Dit kan een specifieke aandoening betreffen of het effect van massagetherapie bij een bepaalde doelgroep. Vervolgens schrijf je een verhaal, waarin deze kennis verweven is. Op deze manier geef je uitleg aan je cliëntengroep over een onderwerp, waarbij je weet dat dit wetenschappelijk onderzocht is. Aantal woorden: 500-1000.

Praktische uitvoering

  • Gelukkig vindt er steeds meer onderzoek plaats over de voordelen en effecten van massagetherapie. In deze opdracht schrijf je zelf een blog op basis van een recent wetenschappelijk onderzoek naar het effect van massage bij een specifieke aandoening of van massagetherapie bij een specifieke doelgroep. Als voorbeeld zou je bijvoorbeeld kunnen schrijven over ‘massage bij diabetes’ of ‘massage bij ouderen’.
  • Het leukst is het natuurlijk om een (informatieve) blog te lezen, waarbij je een verhaal uit de praktijk gebruikt.
  • Je kunt bronnen gebruiken als https://scholar.google.com/ of https://www.nlm.nih.gov/bsd/pubmed.html.
  • Ga op onderzoek uit waar een blog aan moet voldoen. Bijv. via https://www.blogkracht.nl/schrijftips-blog/.
  • Je blog wordt uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn geüpload.
  • Controleer je bron. Is deze betrouwbaar? Let op: Wikipedia kan niet als bron worden vermeld.
  • Vermeld je bronnen onderaan je blog. Welk onderzoek baseer je jouw verhaal op, wie is/zijn het de auteurs/onderzoekers, aan welk instituut zijn zij verbonden, moment van het onderzoek, publicatie in welk tijdschrift en jaargang/nummer/pagina.

Leerdoelen

  • Deze opdracht vereist dat de masseur activiteiten op hbo- niveau ontplooit:
  • kritisch informatie kunnen beoordelen, gebruiken en deze vertalen naar bruikbare informatie voor de doelgroep.
  • evidence based materiaal verzamelen
  • Een vertaalslag kunnen maken van wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk.

Opdr 6: Behandel een medestudent

Deze opdracht is een opdracht voor de student/cliënt en voor de student/therapeut:

  • Student/cliënt: Visiteer een medestudent
  • Student/therapeut: Behandel een medestudent

Een medestudent heeft de opdracht met jou contact op te nemen om zich professioneel te laten masseren. Je geeft hem dezelfde behandeling, als ware hij een onbekende cliënt. Je maakt dus ook je eigen intake- en behandelverslag.

Praktische uitvoering

  • Je maakt een afspraak met de medestudent/cliënt.
  • Je ontvangt hem en behandelt hem (intake en sessie) tenminste 90 minuten.
  • Je maakt een verslag van de intake en de sessie.
  • De opleiding kan (mits toestemming van de student/cliënt) inzage vragen in deze verslaglegging. Wanneer er geen toestemming is, ben je verplicht op enige afstand (zodat inhoudelijk niets gelezen kan worden) te laten zien dat deze verslaglegging gemaakt is.
  • Je leest de paper die jouw medestudent/cliënt je (binnen twee weken na de sessie toestuurt) en bespreekt deze paper (binnen de twee weken na ontvangst van de paper) na. De paper bestaat minimaal uit 4 en maximaal uit 5 A4’tjes (= 1600 tot 2000 woorden).
  • Wanneer één van jullie daar behoefte aan heeft, kan er een vervolggesprek zijn met de docent van de opleiding of in de werkgroep.

Leerdoelen

Deze opdracht vereist dat de masseur activiteiten op HBO niveau ontplooit: op niveau zelf nadenken en zelf ontwikkelen.

Het is de bedoeling, om een sessie te geven, zoals je hem ook professioneel zou geven. Dat is anders dan het meestal in de werkgroep gebeurt. Dit geeft een aantal voordelen:

  • Je oefent het professionele handelen tijdens en rond de massage.
  • Je spreekt ook e.e.a. af rond de betaling (financieel, nature, sessie uitwisselen e.d.).
  • Je bespreekt de feedback over het hele gebeuren:
  • Hoe is het voor jou om (positieve feedback) te ontvangen?
  • Hoe ga je ermee om dat iemand je (positieve feedback) geeft?
  • Wat doe je met de feedback?

Je kunt deze opdracht uploaden op deze pagina.

Jaar 3

Opdr 1: Therapeutische ontwikkelingskaart

Bekijk opnieuw je therapeutische ontwikkelingskaart en werk deze waar nodig bij.

Praktische uitvoering

Je hebt het voorgaande lesjaar je therapeutische ontwikkelingskaart ingevuld. Inmiddels heb je allerlei ontwikkelingen doorgemaakt en nieuwe lesstof geïntegreerd. Geef aan waar je ontwikkelingen in je therapeutschap hebt gemaakt. 

Therapeutische ontwikkelingskaart invulbaar

Opdr 2: Holistische filosofie

Binnen de holistische ziekteleer analyseer je een ziektebeeld van jezelf.

Praktische uitvoering

Analyseer een ziektebeeld van jezelf en schrijf dit op in de paper:

  • Benoem concreet het ziektebeeld.
  • Beschrijf concreet wat er fysiek speelt:
  • Hoe uit het zich.
  • Hoe heb je er last van (fysiek, emotioneel en sociaal).
  • Wat is er precies in je lichaam aan de hand.
  • Wat is de (mogelijke) oorzaak.
  • Wat is de reguliere behandeling.
  • Hoe duidt je dit holistisch en persoonlijk.

De benodigde informatievoorziening je als volgt op:

  • Voor sommige punten ga je op zelfonderzoek.
  • Voor andere punten doe je een literatuuronderzoek.
  • Vergeet ook niet de modernste onderzoeken. Deze zijn bijvoorbeeld te vinden op https://scholar.google.com/.

Maak met deze gegevens een analyse binnen de holistische ziekteleer en beschrijf dit ook in de paper:

  • Beschrijf hoe aldaar naar deze fysieke aandoening, kwaal of klacht gekeken wordt.
  • Wat is volgens de holistische ziekteleer de kern hiervan.
  • Laat zien hoe je tot deze conclusie gekomen bent.
  • Geef een weergave hoe de aandoening zich (holistisch) tot jou verhoudt.

We adviseren je om gebruik te maken van een klankbord. Je kunt daarvoor gebruik maken van de werkgroep, behandelend arts, geïnteresseerde medemensen en collega therapeuten.

De paper bestaat uit 4-6 A4 pagina’s (gemiddeld 5 pagina’s).

Opdr 3: Massagetherapie ondergaan

Deze opdracht is een opdracht voor de student/cliënt en voor de student/therapeut:

  • Student/cliënt: Onderga bij een medestudent een therapeutisch massagetherapie proces.
  • Student/therapeut: Behandel procesmatig een medestudent door middel van massagetherapie

Onderga bij een derdejaars medestudent massagetherapie drie tot vijf sessies (gemiddeld vier, meer mag ook) voor een klacht (fysiek, mentaal en/of emotioneel).

De student/massagetherapeut geeft je dezelfde behandeling, als ware jij een onbekende cliënt. Hij maakt dus ook zijn eigen intake- en behandelverslag.

  • Bel hem/haar op en maak een afspraak. Bespreek of je hem/haar betaalt, sessies uitwisselt o.i.d. Hierna volgt jouw persoonlijk proces. Wanneer je besluit sessies uit te wisselen, is het verstandig om jullie beider cliëntschap niet in dezelfde periode te laten vallen. Rondt dan eerst het proces van de een af en begin dan een paar weken later met de behandelcyclus van de ander.
  • Je maakt gedurende het proces een paper, waarin je je ervaringen als cliënt en als massagetherapeut beschrijft van. In deze paper beschrijf je de volgende zaken:
  • Je persoonlijke ervaringen gedurende het gehele proces en je waarschijnlijke groei als cliënt.
  • Jouw ervaringen met je medestudent/massagetherapeut. Je benoemt eerlijk wat jij goed vond en waar eventuele verbeterpunten liggen. Hierbij geeft je ook tips. Dit kan liggen op gebieden als: presentatie, technische behandeling, persoonlijk gedrag.
  • Deze paper geef je aan je medestudent. Je bespreekt dit met hem/haar.
  • Hoe wordt jouw paper ervaren?
  • Wordt de feedback als opbouwend ervaren?
  • Hoe verloopt de communicatie?
  • Wanneer één van jullie daar behoefte aan heeft, kan er een vervolggesprek zijn met de docent van de opleiding dit die opdracht gaf of in de werkgroep.
  • Deze paper lever je in bij de opleiding.

Praktische uitvoering

  • Inhoudelijk voldoet de paper voldoet aan de volgende eisen:
  • De student maakt een paper (een samenhangend en persoonlijk verhaal) dat is opgebouwd uit:
  • Gedurende het therapeutisch proces maakt de student/cliënt na afloop van elke sessie meteen enkele belangrijke aantekeningen.
  • Tussen de sessies in maakt hij periodiek reflecterende aantekeningen over zijn persoonlijke proces.
  • Zelfreflectie over het gehele proces
  • Ervaringen met de gehele behandeling, de persoon van de therapeut en zijn vakmatige uitstraling.
  • Minimaal 6 en maximaal 8 A4’tjes (= 2400 tot 3200 woorden)
  • In goed leesbaar Nederlands gesteld.
  • Opgemaakt en opgezonden als Word-file.
  • Uiterlijk 2 weken na de sessie aangeleverd aan de student/masseur.
  • Gesprek over de paper uiterlijk 2 weken na aanleveren van de paper bij de masseur.
  • Het wordt uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn ingeleverd.

Opdr 4: Massagetherapie geven

Een medestudent heeft de opdracht met jou contact op te nemen om bij jou een professioneel massagetherapie proces aan te gaan van drie tot vijf sessies (gemiddeld vier, meer mag ook) voor een klacht of proces (fysiek, mentaal en/of emotioneel). Je geeft hem/ haar een professioneel behandeltraject (als ware hij/zij een onbekende cliënt). Je maakt dus ook je eigen intake- en behandelverslag.

Praktische uitvoering

Gedurende de behandeling vinden van jouw kant de volgende activiteiten plaatst:

  • Voor ervaren therapeuten begint de behandeling al bij het eerste contact. Wanneer je door een medestudent gebeld wordt om af te spreken om in het kader van de opleiding een massagetherapeutische behandelingscyclus te ondergaan, bespreek behalve datum, eventueel honorarium/wederdienst ook wat je nodig hebt als voorbereiding voor de intake. Dit zal tenminste de klacht (concreet, situatie etc.) en het doel behandeling zijn.

Dit afspreken duurt maximaal 30 minuten (incl. de telefonische aantekeningen die je meteen maakt).

  • Je doet intake, analyseert deze en zet hem op papier.
  • Je maakt een behandelplan, ofwel je bepaalt de route hoe ja van klacht tot doel wilt komen.
  • Je doet 4-6 sessies (meer mag ook) en maakt hier sessieverslagen, eindigend met een planning voor de komende sessies.
  • Waar nodig gebruik je de werkgroep als intervisiegroep (al dan niet anoniem).
  • Tenslotte is er een eindevaluatie met de medestudent/cliënt. Dit kan gebeuren op het moment dat hij jou zijn paper laat lezen. Hoe ga je om met de feedback en wat leer je ervan?
  • Je leest de paper die jouw medestudent/cliënt je (binnen twee weken na de sessie toestuurt) en bespreekt deze paper (binnen de twee weken na ontvangst van de paper) na. De paper bestaat minimaal uit 6 en maximaal uit 8 A4’tjes.
  • Het wordt uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn ingeleverd.

Verwerk in deze behandelsessies zoveel mogelijk de lesstof van de opleiding. Integreer in je analyse bijvoorbeeld de chakra’s, de karakterstructuren en geef een beeld van de cliënt (je medestudent) voorbij zijn/ haar klacht en duidt de relatie tussen de klacht en de cliënt.

Opdr 5: Stagedag 

Deze opdracht is de laatste opdracht in een cyclus van drie stageopdrachten; stagedag I in het eerste jaar, stagedag II in het tweede jaar en stagedag III in het derde jaar.

In de opleiding Massagetherapeut vinden we het belangrijk dat je ervaring opdoet met het masseren van mensen die in een proces zitten met een chronische of ernstige ziekte. Juist die mensen kunnen een stukje aandacht/aanraking heel goed gebruiken en hebben veel baat bij massages.

Als massagetherapeut zijn deze ervaringen ontzettend leerzaam en geven een enorme ontwikkeling en voldoening. Kortom een verrijking voor jezelf als mens en massagetherapeut.

De opdracht

Tijdens deze stagedag masseren je mensen die in een proces zitten met een chronische of ernstige ziekte. De stagedag in het tweede en derde jaar vindt extern plaats. Wanneer dit om welke reden dan ook net lukt of niet passend is, kan een groep van tenminste 5 studenten in overleg met de opleiding zelf in het gebouw van de opleiding een dergelijke dag organiseren.

Praktische uitvoering

  • Maak contact met een instelling waar je als stage kunt masseren; bijvoorbeeld de Dani Elden Stichting of een andere instelling.
  • Maak afspraken m.b.t. datum, wat er van je verwacht wordt, tijden, voorbereiding etc.
  • Doe verslag van jouw stagedag (ongeveer 2 A4’tjes). Hierin komen aan bod:
  • Jouw bevindingen qua massage
  • Jouw bevindingen qua organisatie (en zijn/haar rol daarin).
  • Jouw persoonlijk proces; wat waren jouw persoonlijke ervaringen, waar liep je tegen aan, hoe ging je daarmee om, en wat was het uiteindelijke resultaat.
  • Evaluatief nagesprek met de stagebegeleider. Dit mag aan het einde van de dag plaatsvinden.
  • Het doel is de student ook te trainen in zelfreflectie. De opleiding kan om deze reden de student vragen dit verlag in te zien.
  • Het verslag uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn ingeleverd.

Opdr 6: Clientvolgsysteem

Gedurende de opleiding werken er naar toe, dat je na je afstuderen beschikt over een op jouw situatie passend cliëntvolgsysteem. Dit wordt mede opgebouwd aan de hand van het intakeformulier en het logboek in het eerste jaar. Aan de hand van deze twee formulieren en de extra kennis die werd opgedaan wordt hierop met de verslaglegging doorgeborduurd in het tweede jaar. Een en ander wordt afgerond in het derde jaar met het cliëntvolgsysteem.

Voltooi de cliëntenadministratie, welke sinds het eerste jaar in ontwikkeling is, zo dat deze na het afstuderen in de praktijk gebruikt kan worden als een goed functionerend cliëntvolgsysteem.

Praktische uitvoering

Een professionele praktijk vereist een professionele administratie.

  • De doelstelling is, dat je een systeem creëert, dat handig werkzaam is in de praktijk. Dit systeem moet een adequate bron van cliënteninformatie zijn bij het voeren van een (beginnende) praktijk als massagetherapeut.
  • In dit systeem legt voldoende passende informatie vast. Hierbij valt te denken aan:
  • Naw-gegevens (incl. gegevens doorverwijzer en indien van toepassing gegevens benodigd voor een ziektekostenverzekeringinformatie)
  • Relevante gegevens uit de intake
  • Essentie van de anamnese
  • Aanleiding tot de behandeling (bijvoorbeeld: klacht of wens)
  • Indien sprake is van verwijzing: diagnose van de van de behandelend arts.
  • Eigen analyse en behandelingsplan (hierin worden de nieuwste inzichten vanuit de opleiding in meegenomen)
  • Essentie van de behandelsessies en plan voor de volgende behandeling
  • Sessieverslagen en planning van komende sessies
  • Evaluatieformulier
  • Financiële administratie (al dan niet – mogelijk in de toekomst – gekoppeld aan een geautomatiseerd betalingssysteem en financiële administratie).

De bedoeling is uiteindelijk dat er één hanteerbaar en overzichtelijk systeem ontstaat.

  • Een dergelijk systeem wordt besproken in de werkgroep.
  • Lever een voorbeeld in van deze cliëntenadministratie aan de hand van één cliënt. Maak de gegevens van de cliënt anoniem door bijvoorbeeld de achternaam weg te halen of een fictieve naam te gebruiken. De basis van het cliëntvolgsysteem bestaat uit 6-10 A4 pagina’s.
  • Het wordt uiterlijk tijdens de lesdag waarop deze taak afgerond moet zijn ingeleverd.
  • Het komende jaar wordt dit systeem in de praktijk gebruikt. Het wordt conform nieuwe ervaring, kennis en inzichten gaande de praktijkontwikkeling van de massagetherapeut steeds verder ontwikkeld. Dit is dus een on-going leerelement.

Opdr 7: Beroepsvereniging

Om je als geaccrediteerd massagetherapeut te vestigen dien je een aantal zaken te regelen; lid worden van een beroepsvereniging, inschrijven bij een klachtenregister. Je dient rekening te houden met diverse zaken als bijvoorbeeld de Privacywet.

De opdracht

Onderzoek welke stappen je dient te maken en uit te voeren om als volledig zelfstandig en geaccrediteerd massagetherapeut te kunnen starten.

Denk hierbij aan:

  • Ga je lid worden van een beroepsvereniging en zo ja welke?
  • Inschrijving bij een klachtenregister
  • Hoe voldoe ik aan alle wetgeving?
  • Hoe regel ik Algemene voorwaarden en andere richtlijnen
  • Voldoe ik aan alle wetten?

Literatuur

Lees dit artikel: VNIG0618, Lid worden van een beroepsvereniging

Praktische uitvoering

  • Maak een overzicht van alle stappen
  • Geef aan hoe je deze hebt uitgevoerd en onderbouw de eventuele keuzes die je hebt gemaakt.
× Hoe kan ik je helpen?