Leerdoelen:
Kennis: Aan het eind van de lesdag kent de deelnemer:
Vaardigheden: Aan het eind van de dag is de student in staat om:
Houding/persoonlijke groei: Aan het eind van de lesdag heeft de student de volgende (beroeps)houding:
Ter voorbereiding:
Mensen zijn sociale wezens en hebben de aangeboren noodzaak tot verbinding om te kunnen overleven. De evolutie heeft onze anatomie en biologie zo gevormd dat sociale betrokkenheid en wederkerige verbinding mogelijk zijn. Verbinding, menselijk contact heeft een enorme invloed op welbevinden, ziekte en sterfte. Uit verschillende onderzoeken is de waarde gebleken van sociale verbinding op zowel de kwaliteit van leven als de duur.
D.m.v. onze tast verhouden wij ons ten opzichte van wat er buiten ons is. Wij hebben het vermogen om ons terug te trekken in onszelf en ons gevoel uit te breiden. Wanneer iets onprettig voelt is je reactie terugtrekken en wanneer iets fijn is breid je jezelf uit. Terugtrekken gaat gepaard met een fysieke en gevoelde reactie en ditzelfde geld voor uitbreiden. Ook ben je instaat om door de ruimte en of objecten heen te voelen. Je fysieke lichaam neemt bijvoorbeeld waar wat de sfeer is op een feestje, zonder andere gesproken te hebben. En wanneer je de auto inparkeert hoef niet telkens uit te stappen om te meten hoe groot die is, dit neem je waar vanuit je gevoel. Dit gebeurt gelukkig grotendeels onbewust de hele dag door. Wel kan je merken als je voornamelijk in je hoofd zit en/of je gevoelsmatig teruggetrokken bent dit invloed heeft op je bewegen. Die auto inparkeren op dat kleine plekje gaat dan wat lastiger, de ballen die je op een goede dag wel raakt met tennissen mis je nu en ook stoot je gemakkelijker je been of struikel je.
Wanneer jij thuis bent bij jezelf en openstaat voor je omgeving ben je in verbinding met het hier en nu. Zo kan er contact ontstaan met anderen die zich in dezelfde toestand bevinden. Er is dan sprake van wederkerigheid, ik doe iets met jou en jij doet iets met mij. We zijn op de wereld gekomen met de aanleg ons te verbinden en is een biologische noodzaak om te kunnen overleven. Binnen de haptonomie is affectief contact de essentie voor groei en ontwikkeling. Bij affectief contact ben je afgestemd op de ander om deze wezenlijk te ontmoeten. Dit noemen we ook wel Zijnsbevestiging. Het gaat over contact op gevoelsniveau, een warm contact, waarbij ruimte voor ieder is te zijn wie je in essentie bent. Goed zoals je bent, de ander zien zonder oordeel. Ons onbewuste zenuwstelsel vereist wederkerigheid om toestanden te reguleren en zich veilig te voelen. Affectieve bestaansbevestiging is nodig om te kunnen ontwikkelen naar psychische volwassenheid. De kwaliteit van je relaties heeft de grootste invloed op je welbevinden.
Je kunt met nog zoveel mensen samen zijn, maar ben je niet thuis bij jezelf, kun je je nog eenzaam voelen. Ben je instaat jezelf, incl. je eigen ongemak te dragen en te laten zijn (present te blijven in het hier en nu), kan er affectief contact ontstaan. Vanuit een eigen beweging of vanuit de aanwezigheid van anderen. Door je bewustzijn te ontwikkelen kun je steeds beter aanvoelen en zorg gaan dragen voor wat jou goed doet (zelfregulatie). En daarmee ook positieve verbindingen (affectief contact) aangaan met anderen (coregulatie) i.p.v. in situaties te verblijven die jou niet goed doen (disregulatie)
Praktisch
Korte Casus:
Mieke ervaart momenteel veel stress op haar werk er is een reorganisatie geweest en de nieuwe werkzaamheden en werkdruk doen haar geen goed. Ze slaapt slecht, piekert veel, heeft enorme last van haar nek waardoor het haar niet lukt al haar werkzaamheden te volbrengen. Eigenlijk wil ze het liefst met rust gelaten worden. Nu ben jij haar vriend(in) of coach, hoe zou jij je verhouden tot Mieke en wat roept zij bij jou op?
Werk in 3 tallen waarbij 1 client is, de ander vriend/coach en een observator.
Tekst geschreven door Layla Foks.