Naast je huiswerk zijn er 7 opdrachten die je dient te maken. Door deze opdrachten te maken, leer je een hoop van het vak van masseur of massagetherapeut. Daarnaast kun je met de uitkomst van de opdrachten al een beetje je eigen praktijk opbouwen.
Je gaat je als cliënt/student professioneel laten masseren door een voor jou onbekende masseur/ massagetherapeut. Hiervoor onderzoek je het aantal masseurs in een straal van 2-30 km (afhankelijk van je woonomgeving) rond jouw locatie.. Deze ervaringen beschrijf je in een verslag in Word. Deze load je up.
Zoek op internet een masseur bij jou in de buurt en maak een afspraak. Boek een betaalde sessie als klant. Let in dit hele proces op de volgende aspecten:
Maak hiervan een verslag waarin je de volgende punten toelicht:
Maak ten slotte een verslag van de gehele ervaring:
Praktische uitvoering
De paper voldoet aan de volgende eisen:
Leerdoelen
Deze opdracht vereist dat je activiteiten op HBO niveau ontplooit: op niveau zelf nadenken en zelf ontwikkelen. Deze opdracht helpt je al in het begin van de opleiding je vizier te richten op de ontwikkeling van je eigen professionaliteit. Je creëert je eigen uiteindelijke doel, dat groter is dan alleen goed kunnen masseren. Een doelgericht mens weet wat hij wil en handelt in de richting van zijn doel.
Je ervaart hoe het is om door een professionele masseur gemasseerd te worden. Dit maakt dat je voor jezelf een beeld krijgt waar en hoe de lat moet liggen.
Je kan je richten op een professionele beroepsuitoefening:
De grens tussen massage en massagetherapie is dun en grijs. Vandaar dat we in de opleiding masseur al beginnen met de therapeutische basis. Een tool hierbij is de therapeutische ontwikkelingskaart. Dit is een zelfevaluatie van jou als beginnend therapeut en komt elk jaar terug (voor degenen die de hele opleiding massagetherapeut volgen).
Denk na en beoordeel je eigen kwaliteit per onderwerp en geef een voorbeeld waaruit dit blijkt. Vul alleen de voor jou relevante onderwerpen in. Je kun zien hoe jij je ontwikkelt en waar misschien nog aandacht voor nodig is.
Therapeutische ontwikkelingskaart invulbaar
Maak een moodboard van inspirerende foto’s. Toon daarin de volgende aspecten:
Let erop dat je (nog) niet gehinderd wordt door praktische onmogelijkheden, maar dat je vanuit je passie en fantasie een inspiratieoverzicht maakt. Je kunt hiervoor Pinterest gebruiken. Zie als voorbeeld het moodboard van Esoterra, klik hier .
Praktische uitvoering
Een moodboard kan op vele manieren gemaakt worden:
Leerdoelen
De opdracht heeft het volgende doel:
Hoe een praktijk ook ingericht wordt, het straalt altijd iets van de behandelaar uit. Het maken van een moodboard helpt je met het denken over de uitstraling die je met je praktijk wil hebben. Hierbij valt te denken aan:
Veel masseurs en therapeuten werken met een intakeformulier, dat zij hun cliënt vooraf laten invullen. Dit is dan de basis van het intakegesprek. Andere masseurs vullen de nodige informatie tijdens het intakegesprek zelf in. Of je nu wel of niet werkt met een kant en klaar intakeformulier, in elk geval heb je een basiskennis over je cliënt nodig, voordat je begint met de massagetherapie.
Esoterra stelt zich op het standpunt, dat het leveren van kwaliteit het belangrijkste is. Dat betekent, dat de massagetherapeut werkt op die manier die het meeste effect heeft. Bij de een past een gestandaardiseerd formulier beter, bij de ander werkt een goede afstemming op hetgeen nodig is beter. Hier kun jij je eigen weg in vinden.
Gedurende de opleiding werken er naar toe, dat je na je afstuderen beschikt over een op jouw situatie passend cliëntvolgsysteem. Dit wordt mede opgebouwd aan de hand van het intakeformulier en het logboek in het eerste jaar. Aan de hand van deze twee formulieren en de extra kennis die werd opgedaan wordt hierop met de verslaglegging doorgeborduurd in het tweede jaar. Een en ander wordt afgerond in het derde jaar met het cliëntvolgsysteem.
Onderzoek bij jezelf wat jij als massagetherapeut van je cliënt zou willen weten voordat je met hem praktisch aan het werk gaat. Je kunt hiervoor natuurlijk ook je werkgroep als klankbord gebruiken.
We willen graag, dat je in jezelf die kennis activeert, dat je zelf ontdekt wat je wilt weten. Je zit op een opleiding op hbo-niveau. Daarom willen we, dat je geen kant en klare formulieren op het internet overschrijft. Dit denkproces dat je met jezelf aangaat kan geruime tijd in beslag nemen, maar het levert jou als toekomstig vakman ook heel wat meer op dan kopiëren en plakken vanuit het internet. Het doel is, dat je zelf nadenkt en je je verbindt met de vragen die jijzelf zou hebben. Hiermee activeer je een belangrijk deel van jouw eigen innerlijke massagetherapeut!
Maak je eigen formulier met vragen die jij relevant vindt.
Praktische uitvoering
Een uitgeschreven intake formulier (vragen met ruimte voor antwoorden) bestaat meestal uit 2 tot 6 pagina’s. Let er hierbij op, dat er ook nog gespreksstof nodig is voor tijdens het intakegesprek. Vermijdt onzinvragen.
Denk eens na hoe je dit aan je cliënt wilt presenteren:
Leerdoelen
Deze opdracht is een opdracht voor de student/cliënt en voor de student/masseur(massagetherapeut):
In het begin van het jaar maakte je een verslag van jouw bezoek aan een professioneel masseur. Nu doe je hetzelfde. Er is alleen één verschil. Dit keer bezoek je een medestudent in zijn/haar praktijk (indien er al een praktijk is, anders bij elkaar of bij Esoterra). Je laat je als student/cliënt binnen de organisatie van de student/masseur masseren.
Praktische uitvoering
De student/masseur geeft je dezelfde behandeling, als ware jij een onbekende cliënt. Hij maakt dus ook zijn eigen intake- en behandelverslag. Bel hem/haar op en maak een afspraak. Bespreek of je hem/haar betaalt, een sessie uitwisselt o.i.d. Onderga de gehele behandeling van het moment dat je aanbelt, totdat je weer op straat staat. Maak vervolgens een verslag van alle facetten en benoem eerlijk wat jij goed en/of minder goed vond. Het verslag voldoet aan de volgende eisen:
Dit verslag geef je aan je medestudent. Je bespreekt dit met hem/haar. Wanneer één van jullie daar behoefte aan heeft, kan er een vervolggesprek zijn met de docent.
Aandachtspunten gedurende de opdracht (het proces rond de behandeling, het schrijven van de paper en het geven van feedback) zijn:
Let in dit hele proces op de volgende aspecten:
Maak ten slotte een verslag van de gehele ervaring:
Leerdoelen
Deze opdracht geeft je de gelegenheid te werken aan je eigen praktijkontwikkeling, door te zien hoe anderen dit doen. Je leert hoe je op een prettige wijze en menselijke manier feedback kan geven.
Je kan zich richten op een professionele beroepsuitoefening:
Studenten van de opleiding verzorgen elk jaar een massagedag voor ‘echte cliënten’. Dit zijn mensen die nog niet eerder contact hebben gehad met jou. Het mogen dus wel bekenden zijn van een medestudent. Jullie verzorgen zelf de hele dag.
Bekijk deze video van een stagedag uit 2013 (oude locatie) ter inspiratie.
Praktische uitvoering
De organisatie
Julliedragen zelf zorg voor de organisatie van de stagedag. Dit betekent dat de volledige lesgroep verantwoordelijk is voor de organisatie van deze dag. Deze organisatie op zich is dus tevens een training om in een groep samen te werken om een dergelijk evenement te organiseren. De organisatie betreft een aantal thema’s:
Promotie
In de praktijk is men voor de besluitvorming en taakverdeling ongeveer 3 uur bezig. Gemiddeld is men (afhankelijk van de taak) voor de uitvoering van de promotie ook 3 uur bezig.
Goede doel
Per massage wordt geld gevraagd. Dit geld is geen inkomen voor Esoterra of voor de studenten. Het wordt direct na de stagedag overgemaakt aan een goed doel. Dit goed doel is vooraf door de studenten bepaald.
In de praktijk kan dit heel wat voeten in de aarde hebben: wie nodigen we uit en vooral hoeveel kunnen we en mogen we vragen.
Praktische voorbereiding
De stagedag
Hieronder staat vermeld wat er gedaan wordt op de stagedag zelf.
Les- en aanwezigheidstijden
Uitstraling
Van de student wordt qua uitstraling het volgende verwacht:
De massages
Begeleiding
Tijdens deze dag is een begeleider aanwezig als back up. Hiernaast heeft hij/zij als taken:
Stageverslag
Van de stagedag wordt een verslag gemaakt.
Leerdoelen
Tijdens deze dag worden de volgende leerdoelen nagestreefd:
Schrijf kort en krachtig op waar een massage goed voor is en waarom jouw (toekomstige) cliënt dit zou moeten ondergaan. Benadruk hierin ook wat jouw onderscheidende inbreng in de massage is. Uiteindelijk spreek je dit uit in je werkgroep naar je medestudenten. Dit heet een pitch (of elevator pitch). Het heet elevator pitch, omdat iemand in de tijd dat een lift naar boven gaat (tussen de 30 seconden en 2 minuten), zijn boodschap pakkend kan overdragen. Hieronder staat vermeld waar een goede pitch aan moet voldoen.
Je medestudenten geven je hier feedback op, zodat je goed in staat leert te zijn andere mensen in een korte tijd te vertellen over jouw vak. Hieronder staat vermeld waar een goede feedback aan moet voldoen.
Elevator pitch
In Wikipedia staat helder omschreven waar je aan moet denken als je een goede pitch wilt maken:
Wezenlijk bij een elevator pitch is een in het oog springende presentatie met denkbeelden, vergelijkingen en voorbeelden, zoals ze ook in het AIDA-model (attentie, interesse, verlangen/desire, actie) voorkomen. Voor een succesvolle elevator pitch tellen verder niet alleen gegevens en feiten, maar is ook het aanspreken van de emotie van belang.
Een effectieve elevator pitch zou de volgende vragen moeten beantwoorden:
Verder is het belangrijk dat de pitcher rekening houdt met de volgende elementen:
Verder kan je je richten op de doelen van de elevator pitch, zoals de relevante markt, de doelgroep en het bijzondere van het product (unique selling point), waardoor het zich onderscheidt van het aanbod van de concurrentie.
Praktische uitvoering
De pitch wordt alvorens hij wordt uitgesproken in de les meerdere malen voor de spiegel thuis uitgesproken en bijgeschaafd. Daarna is het de beurt aan de partner of een goede vriend om te luisteren en waar nodig goede tips te geven. Daarna wordt hij uitgesproken in de werkgroep.
De pitch voldoet aan de volgende eisen:
Leerdoelen
Door deze opdracht denk je zelfstandig na over je toekomstig vak: