
Hakomi gesprekstherapie
Hakomi of hoe verdiep je een therapeutische sessie
Hakomi is in Nederland relatief onbekend. Deze gesprekstherapie van Ron Kurtz verdient meer aandacht. Vandaar deze blog.
- Hakomi richtlijn 1: Creëer een veilige omgeving
- Richtlijn 2: Creëer ervaringen van het hier en nu
- Hakomi en Aikido: Gebruik wat zich aandient
- Richtlijn 3: Stimuleer communicatie
- Richtlijn 4: Verdiep de ervaring
Hakomi richtlijn 1: Creëer een veilige omgeving
Als iemand zich niet veilig voelt, zal het gewaarzijn zich niet naar binnen richten maar naar buiten. De cliënt blijft alert, houdt jou in de gaten. Tip: Vraag gerust: “Is er iets wat ik kan doen om je je nog prettiger te laten voelen?” Besteed aandacht aan zaken zoals verzorging, temperatuur, verlichting en sfeer. Soms heb je als therapeut eigenschappen die door de cliënt als bedreigend kunnen worden ervaren – bijvoorbeeld dat je een plan hebt, iets verwacht, of oordeelt. Het is belangrijk totaal accepterend en niet-oordelend aanwezig te zijn.
Richtlijn 2: Creëer ervaringen van het hier en nu
Help de cliënt om huidige ervaringen te voelen: gedachten, gevoelens en lichaamssensaties die nu plaatsvinden. De neiging om af te dwalen naar het verleden, te verklaren of beleefd te praten is sterk. Breng de cliënt steeds terug naar het moment.
Tip: Stel vragen die alleen beantwoord kunnen worden vanuit het nu. Vraag bijvoorbeeld:
- “Hoe voelt dat verdriet?”
- “Waar voel je het het sterkst?”
- “Kun je ernaartoe ademen?”
- “Kun je het groter maken?”
Zo wordt de ervaring informatiever en ontstaat er toegang tot diepere lagen van bewustzijn. Vraag de cliënt om in tegenwoordige tijd te spreken: Wat wil het lichaam zeggen?

Hakomi en Aikido: Gebruik wat zich aandient
Zoals in Aikido kun je als therapeut alles wat de cliënt zegt of doet gebruiken om terug te keren naar een directe ervaring. Vermijd weerstand en geef steeds de boodschap dat alles wat de cliënt is of doet oké is. Niets hoeft te worden veranderd. Let op signalen die aangeven waar het proces naartoe wil. Geef bevestiging dat je de ervaring begrijpt en volgt.
Richtlijn 3: Stimuleer communicatie
Moedig de cliënt aan om via geluid, beweging of woorden te uiten wat er gebeurt – wat er waargenomen, gevoeld en gedacht wordt.
Richtlijn 4: Verdiep de ervaring

Als je te snel gaat, krijg je alleen oppervlakkige reacties – geen verdieping. Diepere lagen vragen om vertraging.
Jouw tempo communiceert veiligheid. In je stem, tempo en manier van aanraken nodig je de cliënt uit om ook zelf te vertragen. Laat ruimte voor de ervaring om zich te ontvouwen. Stel verdiepende vragen, geen verklarende:
- “Hoe voelt dat?”
- “Wat gebeurt er als je daarbij blijft?”
- “Kun je het een kleur, stem of vormgeven?”
Het antwoord is minder belangrijk dan de ervaring zelf: het verdiepen van gewaarzijn is het doel.
Tot slot
Een bekendere gesprekstherapievorm is geweldloze communicatie. In deze podcast leer je daar meer over.
Bron: Ron Kurtz – The Hakomi Method (ISBN 0-940795-18-3)