Mindfulness massage; bewustzijn door aanraking

Mindfulness Massage, het boek

Wat is mindfulness massage?

Mindfulness Massage werkt met de ‘5 States of Being’: vijf paden die je dichter bij jezelf brengen, vijf thema’s die je kunnen uitdagen of tegenhouden om volledig aanwezig – in het nu – te zijn. Als je je hierin verdiept, kun je de essentie van mindfulness ontdekken. Het gaat dan om Breath, Awareness, Release, Acceptance en Trust. Zowel voor jou als masseur als voor je cliënt is het doorlopen van deze vijf paden een reis die je bewuster kan maken van jezelf. Deze reis begint bij de bron: je ademhaling.

Mindfulness Massage: Ademhaling

Je ademhaling is een prachtig middel om het nu bewust te ervaren. Als je inademt gaat je middenrif naar beneden en vullen de longen zich met  zuurstof. Bij de uitademing ontspant alles weer en kunnen afvalstoffen het lichaam verlaten. Bewust ademen wordt vaak tijdens het mediteren gebruikt. Je ademt altijd. Daardoor is het een effectieve manier om je bewust te maken van het nu.  Dat kan onder meer door de bewegingen in je lichaam te voelen als je in- en uitademt.

Ademen betekent leven. Vanaf je eerste inademing tot je laatste uitademing. Zuurstof gaat via je longen en bloedvaten naar je hart en wordt dan razendsnel door je hele lichaam getransporteerd. Elke cel van je lichaam wordt zo met zuurstof gevoed. Ademen, en ook de longen, staan voor levensenergie, aanwezig zijn en voor  ruimte innemen. De manier van ademen is gekoppeld aan je gemoedstoestand. Als je gespannen bent, dan adem je vaak hoger en minder diep. Je krijgt dan in het algemeen minder zuurstof binnen dan als je meer ontspannen bent. Mindfulness massage kun je toepassen om mensen bewust te maken van hun ademhaling door de massagetechnieken af te stemmen op de ademhaling van de client.

Bewustzijn

Hoe aanwezig kun je zijn? Waar je gaat, daar ben je toch? Dat klopt. Maar je kunt wel lichamelijk ergens zijn, maar toch met je gedachten mijlenver weg zijn. Je hersenen zijn ervoor gemaakt om te denken. En dat doen ze graag. Maar je kunt het denken ook uitschakelen. Daartoe word je in de sessie Awareness uitgenodigd. Steeds weer word je afgeleid door je gedachten en steeds ga je weer terug naar het nu. Doe dat zonder oordeel. Het is een eerste stap om nog bewuster aanwezig zijn.

Wat maakt dat we zo’n moeite kunnen hebben om aanwezig te zijn? Er zijn talloze afleidingen zoals radio, TV, nieuws, spelletjes, telefoon en social media. Je kunt zelfs verslaafd aan raken aan bijvoorbeeld internet, seks, facebook, gokken, drugs en alcohol. In de verslavingszorg zie je dat de meeste mensen die een verslaving hebben opgelopen, verslaafd zijn geworden omdat ze iets niet wilde voelen, iets wilde dempen. Bewust of onbewust. Waarom heb je de radio aan? Is dat echt veel gezelliger? Waarom wil je  op de hoogte blijven van het internationale nieuws? Wat gebeurt er als we niks doen? Niet luisteren, eten, bewegen, kijken, dromen? Zijn we misschien  bang om ergens mee geconfronteerd te worden? Wat stoppen we weg?  

Vanuit de maatschappij of je opvoeding heb je misschien geleerd vervelende dingen weg te stoppen en geen aandacht te geven. Je wilt er niet over praten. Maar dat kost energie. En weggestopte ervaringen kunnen onverwacht toch naar boven komen. Uit onderzoek blijkt, dat het juist helpt ervaringen en emoties uit te spreken. Daardoor verwerk je dingen en heb je er minder of geen last meer van. Iets met volledige aandacht uitvoeren kan rust geven. Je kunt er door meer in het nu komen. Mindfulness massage kan bijdragen het bewuster ervaren van het lichaam, om mensen ‘meer uit hun hoofd’ te halen. Iets waar veel behoefte aan is.

mindfulness massage

Loslaten

Het leven kan  zo overweldigend zijn, dat je graag op zoek gaat naar zekerheid. Je wilt dat ook vasthouden. Dat echte zekerheid niet bestaat, wil niet zeggen dat je daar niet naar streeft, soms zelfs krampachtig. Wensen, doelen, eisen en angsten: het kunnen allemaal obstakels zijn om niet bij jezelf te hoeven zijn. De behoefte aan controle (dingen moeten gaan zoals jij dat wilt) of aan het vasthouden van zaken kan je uit het hier en nu houden. Het kan zijn dat je allerlei oordelen hebt over hoe het zou moeten zijn. Kijk of je die oordelen lost kunt laten en kunt kijken naar hoe het is.

Een hogere spiertonus vind je vaak terug bij mensen die vasthouden, willen controleren en/of willen heersen.Mensen kunnen van alles vasthouden: haat, boosheid, verdriet of zelfbeperkende gedachtes. Daardoor kunnen klachten ontstaan. Loslaten kan op veel verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld iemand vergeven. Als dat lukt, als je het verleden los kunt laten, dan kan dat meer energie geven. Met mindfulness massage kun je mensen direct in contact brengen met hun vermogen tot vasthouden en loslaten.

Acceptatie

Er kunnen dingen in je leven gebeuren die je niet wilt.  Of er gebeuren dingen die je anders wilt. Sommige zaken kunnen voor jou onaanvaardbaar of moeilijk te accepteren zijn. Maar het gebeurt. En wat jij ervan vindt heeft geen enkele invloed op de situatie. Wel kun je wat doen aan de manier waarmee jij omgaat met de situatie. Als je kunt accepteren waar je bent, wat je hebt en wat je doet, dan kan er stilte komen.  Er komt ruimte voor mindfulness. Accepteren is net als de andere 5 States of Being makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan een hoop bloed, zweet en tranen kosten. Vaak zal het zelfs beginnen met een gevecht, een gevecht tegen jezelf en tegen de gebeurtenis.

Niet oordelen

Je kunt erop gebrand zijn om te voldoen aan de sociale verwachtingen om je heen. Je wilt bijvoorbeeld van je ouders geen uitbrander, of je wilt ‘erbij horen’.  Daardoor kun je kritisch op jezelf worden om jezelf zo voor kritiek van de buitenwereld te behoeden. Dat kan ervoor zorgen dat je het niet makkelijk vindt om jezelf te accepteren zoals je bent.

Vertrouwen

Er bestaat een verschil tussen hopen en vertrouwen: hopen komt meer voort uit het slachtofferschap, je wacht passief op een betere tijd, zonder dat je er zelf iets aan doet. Vertrouwen is meer actief aanwezig zijn.  Je pakt dan vol energie een situatie aan en je grijpt mogelijkheden en kansen aan. Je vertrouwt erop dat het goed komt, zonder dat je invult hoe het moet worden of gaan.

Als je erop kunt vertrouwen dat het leven loopt zoals het loopt, kan dat je steun geven.


Het ontwikkelen van vertrouwen in je eigen innerlijke wijsheid is een essentieel onderdeel van mindfulness. Leren om op je gevoel en intuïtie te vertrouwen is van een fundamenteel belang als het gaat om groei van je innerlijke wijsheid. Bij het beoefenen van mindfulness neem je steeds verantwoordelijkheid voor jezelf en zul je steeds meer op jezelf leren vertrouwen. En hoe meer je jezelf vertrouwt, hoe makkelijker het zal zijn om anderen te vertrouwen.

Wil je ook leren om mindfulness massage te kunnen geven? Klik dan hier voor het cursusaanbod. Of luister naar de Esoterra Podcast met Linda Schipper over o.a. rmindfulness massage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *