Stretchen, rekken, strekken; een update

stretchen

In de Thaise massage wordt al eeuwenlang een combinatie gemaakt van rekken, stretchen en drukpunten. Maar de ontwikkeling van rekken heeft niet stilgestaan. Er is in de tussentijd heel veel onderzoek gedaan naar het effect van rekken en er zijn verschillende varianten ontstaan.

Gelukkig heeft stretchen in onze samenleving al een grotere rol gekregen. In de afgelopen jaren is er in vrijwel elk Nederlands dorp wel een yogaschool of -klas te volgen.

Onze manier van leven met veel technologie en zittend werk vraagt om een behandelmethode waar het lichaam weer flexibel, mobiel en meer bewegingsvrijheid krijgt.

Daar ligt de kracht van deze cursus; jij kunt je cliënten hiermee helpen. Of het nu fanatieke sporters zijn of vitale bejaarden; iedereen heeft hier baat bij en ik denk ook dat ieder lichaam hier behoefte aan heeft.

Het is vanwege die behoefte dat we deze cursus in het leven hebben geroepen. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je cliënten te helpen om lekkerder in hun lijf te leven.

stretchen

Wat is nu exact het verschil tussen rekken en strekken?

Rekken, strekken. stretchen; er worden verschillende definities gegeven die vaak tegenstrijdig zijn. Om deze verwarring tegen te gaan wordt vaak de Engelse term ‘stretching’ gebruikt. Als je er dieper in wilt duiken kun je via deze link Google de verschillende antwoorden op deze vraag vinden.

Voor wie?

Stretchen wordt veel gebruikt in de sport. Als voorbereiding of warming up, als cooling down maar ook als integraal onderdeel van de fysieke optimalisering van de (top)sporter.

Voor vrijwel elke sport is een soepel en flexibel lichaam essentieel. Denk maar een golfer die afslaat, een basketballer of een voetballer.

Naast deze groep is er een groeiende behoefte aan rekken en strekken bij andere doelgroepen. Denk hierbij aan ouderen die flexibel en mobiel willen blijven. Mensen die langdurig zittend werk doen.

Je kunt de rekoefeningen integreren in je massage maar je kunt ook een lossen reksessie aanbieden. In Amerika zijn er talloze ‘rekwinkels’ waar je gerekt kunt worden. Bekijk deze video van Stretchlab. Een van de grootste franchises:  https://www.youtube.com/watch?v=5fUczYUhGz0

Rekken of stretchen is voor iedereen van toegevoegde waarde.

De voordelen

  • Rekken verbetert je gevoel (het ontspant, maakt bewust)
  • Rekken verbetert je circulatie (bloed, lymfe)
  • Rekken vergroot je bewegingsruimte
  • Rekken verbetert je mobiliteit
  • Rekken versoepelt gewrichten
  • Rekken verdiept je ademhaling
  • Rekken vergroot je flexibiliteit
  • Rekken verbetert blessurepreventie
  • Rekken verbetert (sport)prestaties
  • Rekken verbetert proprioceptie

Naast deze directe voordelen van rekken en strekken ontstaan er talloze pathologieën door een verminderde flexibiliteit van de gewrichten.

Denk maar aan de wervelkolom waarin alle zenuwen lopen die je lijf besturen; je organen, je ledematen. Als deze gewrichten minder flexibel worden kunnen ze de zenuwen beïnvloeden en daarmee de functionaliteit.

Waarom niet zelf rekken en strekken?

Iedereen kan zelf rekken en strekken. De toegevoegde waarde van een reksessie door een derde (massagetherapeut) is vooral dat je verder kunt rekken waardoor je meer effect haalt. Een ander groot voordeel is dat veel mensen niet de discipline hebben om zelf te rekken. Een periodieke reksessie boeken geeft je alle bovengenoemde voordelen.

Vaak ervaren mensen door een reksessie de voordelen ervan en gaan ze zelf actiever rekken en strekken.

4 Basisregels

1: Rek alleen bij ontspannen spieren!

2: Het mag geen pijn doen!

3: Bouw langzaam op en af!

4: Houdt de strekking minimaal 10 seconden aan!

stretchen

Het geven van strekkingen

Naast het hanteren van de basisregels is het belangrijk om je cliënt goed te begeleiden bij het geven van de strekkingen. Je dient je cliënt te coachen of te begeleiden. Belangrijk hierbij is:

Let op de adem

  • Zorg dat de cliënt diep, ontspannen ademt

Maak eerst contact (evt. met beweging)

  • Sommige lijven schrikken van een aanraking. Bouw het rustig op en laat een lichaam(sdeel) eerst even wennen of ‘in contact komen’.

Blijf communiceren

  • Vraag de cliënt om direct te communiceren over pijn of andere vervelende sensaties tijdens het strekken.
  • Voel je een aanspanning of een verminderde ademhaling; geef dit terug aan je cliënt.

Hygiëne en discretie

  • Je werkt dicht op je cliënt. Uiteraard ben je professioneel gekleed en voldoe je aan alle hygiënemaatregelen. Zorg ervoor dat je cliënt zich comfortabel voelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *