“Een van mijn levensmotto’s is ‘Ken u zelve’. De weg naar binnen gaan, zoals in het labyrint, en met zelfkennis weer naar buiten gaan, de ander ontmoeten en bewust in de wereld staan. Ik ben zielsgelukkig dat ik 10 jaar geleden OMPT (opstellingen op basis van meergenerationele psychotraumatologie) leerde kennen. Het is rijk en dikwijls ontroerend om wat voor mijzelf waardevol is, te mogen delen met anderen. Interakt is de plek waar ik mijn bezieling vorm kan geven.”
Margriet Wentinks werk
Margriet is gespecialiseerd in het werken met Interactieve Zelf-Resonantieprocessen. Met behulp van deze methode begeleidt ze mensen bij het bereiken van hun doelen en verlangens, bij het verwerken van traumatische ervaringen en bij het ontwikkelen van zichzelf. ‘Met compassie naar de kern’ is haar motto, waarbij aandacht, verfijning, empathie en vakkundigheid hand in hand gaan met respect voor de autonomie van de cliënt.
Franz Ruppert
Aan haar huidige werkwijze gaat meer dan een decennium van intensieve scholing, supervisie en ervaring vooraf. Vanaf 2005 specialiseerde ze zich in de traumaverwerkingsmethode van dr. Franz Ruppert (IoPT), wiens werk ze introduceerde in het Nederlands taalgebied. Samen met haar partner Wim Wassink vertaalde ze een aantal van Rupperts boeken naar het Nederlands. Om de methode toegankelijk te maken voor een breder publiek, begon ze met de publicatie van de serie Breek de stilte, waarvan het eerste deel Je verlangen dwaallicht of kompas in 2014 verscheen en het tweede deel, Het mamatrauma in 2018 verschijnt.
Margriet Wentink
Meergenerationele psychotraumatologie
Vanuit haar centrum voor meergenerationele psychotraumatologie, Interakt in Tiel, biedt ze verschillende activiteiten aan die gebaseerd zijn op de traumatheorie van Ruppert. In Nederland, België, Duitsland en Frankrijk geeft ze workshops waarin mensen met behulp van interactieve zelf-resonantie aan eigen levensvragen kunnen werken. Daarnaast geeft ze trainingen en opleidingen aan professionals die de methode willen gebruiken in hun werkveld (GGZ, jeugdzorg, onderwijs, politie, pastoraat, etc.) Ook geeft ze op verzoek lezingen en workshops in het onderwijs, de geboortezorg, de jeugdzorg en op themadagen binnen de GGZ (over vroegkinderlijk trauma en over het thema van haar nieuwste boek, het mamatrauma).
Ik kende het concept van het wheel of consent uit de tantrawereld. Pas toen ik met Monika Körschner (docent bij de opleiding bodymind coach) hierover sprak besloot ik het boek te lezen. In het begin leek het me vreemd een heel boek te schrijven over geven en ontvangen. Hoe kun je daar nu een heel boek over schrijven? Maar het boek greep me al vrij snel. Dit kwam omdat ik heel veel herkende uit mijn eigen leven.
Ik ben als de dood om aan te geven waar ik behoefte aan heb. Ik gooi liever allerlei trucs in de lucht dan dat ik mijn (intieme) behoeftes durf te delen. Op allerlei gebied.
Toevallig herinnerde mijn jongste zoon mij eraan. Er kwam een vriendje spelen maar Elias had geen zin. “Hoi, ik heb vandaag geen zin. Zullen we een andere keer afspreken?” Ik keek verrast op. Het vriendje antwoordde: “Ok!” en liep weg. “Ho ho ho, wat is hier aan de hand” zei ik: “Elias ga jij zomaar eerlijk tegen je vriendje vertellen hoe je je voelt?” “En voel jij je niet afgewezen?” “Nee” antwoordde het vriendje en ging er vandoor.
Nou zo pakte ik dat (vroeger) niet aan. Ik vertelde dat ik niet mocht spelen of iets anders maar ik zou niet zomaar vertellen wat ik wel/ niet wilde. Anyway, dit komt ook terug in de podcast.
het wheel of consent als hulpmiddel
Het Wheel of consent is een krachtig hulpmiddel om de dynamiek van aanraking en toestemming in relaties te verkennen en te begrijpen. Ontwikkeld door seksueel voorlichter en lichaamswerker Betty Martin, biedt het Wheel of consent een duidelijk en praktisch kader voor het verkennen van de verschillende manieren waarop we aanraken geven en ontvangen, en hoe we onze grenzen en verlangens effectiever kunnen communiceren.
Het Wheel of consent is in feite een manier om aanraking op te delen in vier basiscomponenten: geven, ontvangen, nemen en toestaan. Elke component vertegenwoordigt een ander type aanraking en impliceert een andere dynamiek tussen de gever en ontvanger.
De kwadranten van het wheel of consent
Nemen Het eerste kwadrant, nemen, houdt in dat je iemand anders aanraakt terwijl je de ervaring stuurt naar je eigen verlangens. Dit is te zien in situaties waarin een persoon zich in een positie van macht of controle bevindt, zoals in een BDSM-dynamiek waarbij de ene partner dominant is en de andere onderdanig. Hoewel dit kwadrant voor sommige individuen een bron van plezier en empowerment kan zijn, kan het ook problematisch zijn als grenzen niet worden gerespecteerd of de communicatie onduidelijk is.
Toestaan Het tweede kwadrant, toestaan, omvat het ontvangen van aanraking van iemand anders terwijl ze de ervaring kunnen sturen volgens hun verlangens. Dit kan worden gezien in situaties waarin een persoon zich in een positie van kwetsbaarheid of onderdanigheid bevindt, zoals bij een massage of een andere lichaamswerksessie. Hoewel dit kwadrant voor sommige mensen een bron van ontspanning en genezing kan zijn, kan het ook een uitdaging zijn als grenzen niet worden gerespecteerd of de communicatie onduidelijk is.
Dienen Het derde kwadrant, dienen, houdt in dat je iemand anders aanraakt terwijl je hem/haar de mogelijkheid geeft om de ervaring naar eigen wens te sturen. Dit kan worden gezien in situaties waarin de ene persoon een dienst verleent aan de andere, zoals in een professionele massage of andere therapeutische setting. Hoewel dit kwadrant voor sommige individuen een bron van vervulling en voldoening kan zijn, kan het ook moeilijk zijn als grenzen niet worden gerespecteerd of de communicatie onduidelijk is.
Accepteren Het vierde kwadrant, accepteren, omvat het ontvangen van aanraking van iemand anders terwijl je de ervaring stuurt volgens je eigen verlangens. Dit kan worden gezien in situaties waarin beide partijen gelijk zijn en een gedeeld begrip hebben van grenzen en instemming, zoals in een consensuele seksuele ontmoeting of intiem partnerschap. Hoewel dit kwadrant voor sommige individuen een bron van plezier en verbinding kan zijn, kan het ook een uitdaging zijn als de communicatie niet duidelijk is of grenzen niet worden gerespecteerd.
Dynamiek in relaties
Het Wheel of consent is een instrument om de dynamiek tussen deze vier componenten te verkennen. Het stelt ons in staat om de verschillende manieren waarop we aanraken geven en ontvangen te begrijpen, en hoe deze dynamiek onze relaties kunnen beïnvloeden. Door het Wiel van Toestemming te verkennen, kunnen we leren hoe we onze grenzen en verlangens effectiever kunnen communiceren, en kunnen we een dieper begrip ontwikkelen van de rol die aanraking speelt in ons leven.
Een van de belangrijkste voordelen van het Wheel of Consent is dat het individuen aanmoedigt om hun eigen verlangens en grenzen te verkennen en deze duidelijk aan hun partners te communiceren. Door de verschillende soorten interacties te begrijpen die mogelijk zijn, kunnen individuen weloverwogen keuzes maken over wat voor hen comfortabel en plezierig voelt, en kunnen ze die keuzes op een duidelijke en respectvolle manier aan hun partners communiceren. Een ander voordeel van het Wheel of Consent is dat het een gemeenschappelijke taal en kader biedt voor het bespreken van kwesties met betrekking tot grenzen, toestemming en communicatie. Door de taal en concepten van het Wheel of Consent te gebruiken, kunnen individuen hun eigen ervaringen en die van hun partners beter begrijpen en verwoorden, en kunnen ze samenwerken om een meer vervullende en bevredigende relatie te creëren. Concluderend, het Wheel of Consent is een krachtig hulpmiddel om grenzen, toestemming en communicatie in relaties te begrijpen. Door de verschillende soorten interacties te onderzoeken die mogelijk zijn, kunnen individuen een dieper begrip ontwikkelen van hun eigen verlangens en grenzen, evenals die van anderen, en kunnen ze samenwerken om een meer vervullende en bevredigende relatie te creëren. Of het nu in een professionele of persoonlijke setting is, het Wheel of Consent kan een waardevol hulpmiddel zijn voor iedereen die gezonde, respectvolle en vervullende relaties wil cultiveren.
The wheel of consent ‘uitvinder’ Betty Martin
Betty Martin is een gecertificeerde somatische seksuoloog en lichaamsgerichte therapeut, die het meest bekend is vanwege haar werk met The Wheel of Consent, een raamwerk voor het begrijpen en communiceren van grenzen en verlangens in relaties en seksualiteit. Betty groeide op in Californië en begon haar carrière als fysiotherapeut voordat ze zich specialiseerde in seksuele gezondheid en lichaamsgerichte therapie. Ze studeerde onder andere bij de beroemde seksuoloog en therapeut Joseph Kramer en ontwikkelde haar eigen benadering van somatische seksuologie.
In 2012 creëerde Betty The Wheel of Consent, een model dat is ontworpen om mensen te helpen hun eigen grenzen en verlangens te begrijpen, evenals die van hun partners. Het model is gebaseerd op vier rollen: geven, ontvangen, nemen en toestaan, en biedt een gestructureerde manier om te communiceren over wat iemand wil en niet wil in een situatie.
Betty heeft over de hele wereld trainingen gegeven in The Wheel of Consent en heeft samengewerkt met andere seksuologen en therapeuten om mensen te helpen gezondere en meer bevredigende relaties te ontwikkelen. Ze heeft ook verschillende artikelen geschreven en interviews gegeven over seksualiteit en relaties. Betty’s werk met The Wheel of Consent heeft veel lof gekregen vanwege de manier waarop het mensen helpt om hun eigen lichaam en verlangens te begrijpen en hun grenzen te communiceren in intieme situaties. Haar benadering is open, inclusief en ondersteunend voor mensen van alle achtergronden en oriëntaties.
Oud zeer
Bram Bakker zag ik in een VI uitzending praten over oud zeer. Het raakte me hoe hij met een gevoelige boodschap in een ‘leeuwennest’ durfde te komen. Ik kocht zijn boek ‘Oud zeer’ en vond het een heel mooi boek. Kwetsbaar, interessant, persoonlijk. En al leek Bram me een heel ander soort mens dan ik, ik herkende heel veel. Aanleiding genoeg om Bram uit te nodigen voor de Esoterra Podcast. We praten over oud zeer, trauma en lichte trauma’s die eigenlijk anders moeten heten, 7 vinkjes, de stand van de wereld, social media, psychiatrie en nog veel meer….
Over Bram Bakker
Bram Bakker (Zwolle, 1963) studeerde geneeskunde aan de Vrije Universiteit. Zijn artsexamen behaalde hij in 1991. Vervolgens specialiseerde hij zich tot psychiater aan de toenmalige Valeriuskliniek in Amsterdam (thans GGZ InGeest). In dezelfde periode deed hij promotieonderzoek naar de behandeling van paniekstoornis met pillen of praten. Hij promoveerde in 2000 aan de Vrije Universiteit.
Als psychiater was hij werkzaam op zeer diverse plekken. Op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis in Amsterdam, bij het landelijk centrum eetstoornissen Ursula in Leidschendam en op diverse plekken in de GGZ, varierend van polikliniek tot gesloten opnameafdeling. De laatste jaren van zijn loopbaan als psychiater werkte hij hoofdzakelijk in de verslavingszorg. Hij was medisch directeur bij een aantal verslavingsklinieken. Daarnaast had hij een eigen praktijk en werkte hij in teamverband mee in de behandeling van ‘onbegrepen lichamelijke klachten’ en ‘chronische pijn’.
Met Simon van Woerkom schreef hij een boek over Runningtherapie en organiseert hij al jaren een driedaagse cursus onder dezelfde titel, zie runningtherapie.nl. Sinds 2003 is Bram actief als publicist. Tot zijn succesvolste boeken behoren ‘Verademing’ (met Koen de Jong) en ‘Gevoelsarm’, waarin beschreven wordt waarom hij zijn registratie als psychiater liet verlopen.
Bram Bakker heeft twee zoons en een dochter. Zijn site vind je hier. Host: Stefan van Rossum.
Positieve psychologie en lichaamswerk
Deze podcast interviewt Stefan van Rossum Arjan van Dijk. Bij Esoterra is hij hoofddocent maar hij geeft ook op andere opleidingen les. Zelf heeft hij een interessante ontwikkeling doorgemaakt die hem steeds meer in zijn lijf heeft gebracht. In de podcast hebben ze het over de kracht van positieve psychologie en hoe je dit kunt koppelen aan het lichaam. Verder gaat het over haptonomie, relaties, je gevoel, trauma en wat je van trauma kunt leren.
Over Arjan van Dijk
Ik werk sinds mijn 19e in de begeleiding van jeugdigen en volwassenen, eerst na mijn theologie-studie als pastoraal counsellor en later als pedagoog. Ik werkt in de GGZ en ik gaf les aan verpleegkundigen. Toen begon ik in 1999 mijn eigen praktijk. Sindsdien werkte ik als coach, trainer en adviseur voor organisaties en professionals uit het sociale domein (onderwijs, welzijn, cultuur, zorg). Ik studeerde haptonomie om ook het lichamelijke en emotionele aspect bij de begeleiding te betrekken. Van 2015 tot 2019 was ik directeur van Feniks Talent, een jeugdzorgorganisatie voor hoogbegaafde dropouts. Daarnaast ben ik sekte-expert en exit-counsellor voor o.a. Sektesignaal (een meldlijn van het ministerie van Justititie en Veiligheid).
Gelijkwaardigheid en het vermogen om je eigen leven te bepalen Ik blijf gefascineerd door het werk van Carl Rogers. Hoe hij de begeleiding van mensen uit de “man met de witte jas”-hoek haalde en veranderde in gelijkwaardigheid en menselijkheid. Ik geloof in gelijkwaardigheid en het vermogen van mensen om hun eigen leven te bepalen. Mede daarom zet ik me ook speciaal in voor mensen die hun zelfbeschikking zijn kwijtgeraakt door deelname aan een dwingende relatie of groep.
Arjan heeft twee interessante webinars gegeven. Die kun je hier terugzien:
De eerste 1000 dagen
Deze podcast interviewt Stefan van Rossum holistisch arts Nienke Stoop. Ze schreef o.a. het boek levenskracht en is met allerlei interessante projecten bezig. We praten over trauma, geboorte, epigenetica, levenskracht, de eerste 1000 dagen, bliss, geluk, vertrouwen en van alles. Lees hieronder meer over de gast van deze podcast. Te beluisteren én te zien op Youtube en Vimeo.
“Mijn naam is Nienke Stoop. Ik ben een globetrotter sinds het allereerste begin. Mijn conceptie vond plaats op het grote eiland Hawaï. Ik werd geboren in Mexico, was een peuter in West-Afrika, groeide op en ging studeren in Nederland. Als backpacker reisde ik door Australië en werd afwashulp in het paradijs genaamd Abel Tasman National Park. Een spirituele pelgrimstocht leidde mij over de Camino de Santiago, door Peru, India en het leven. Ik overleefde NY 9/11. Sindsdien beleefde ik een hergeboorte als vrouw en moeder.”
Westerse en Oosterse geneeskunde
“Ik heb mijn basiskamp gevonden in Zutphen, Nederland. Gelukkig getrouwd en moeder van 3 tienerjongens ben ik werkzaam als holistisch arts, zowel opgeleid in Westerse als Oosterse geneeskunde met een specialiteit in pre-conceptie, vruchtbaarheid en zwangerschapszorg. Tijdens de pandemie schreef en publiceerde ik mijn eerste boek: Levenskracht – jouw eerste 1000 dagen in een nieuw licht. De eerste druk kwam uit in 2021. Zomer 2022 ontving ik de 2e druk in een nieuwe, verbeterde versie met op de cover de tekst ‘Het boek voor iedereen die ooit geboren is’ – een compliment dat ik ontving en met jou wil vieren. Ik wens je een warm welkom, precies zoals je bent!
Geboren worden
Er is één ding dat we allemaal gemeen hebben. Eén ding delen we… Of we dit nu weten of niet. We hebben allemaal het proces van zwangerschap en geboorte doorgemaakt. We zijn allemaal geboren. Minstens één keer. Mijn boek is voor iedereen die ooit geboren is. Hoewel de meesten van ons geen actieve herinnering aan die tijd hebben, zijn de eerste 1000 dagen van het leven van grote invloed op onze huidige en toekomstige gezondheid en welzijn. Dit boek is er om je te helpen om de allereerste indrukken te ontdekken die je leven tot nu toe hebben beïnvloed en om je unieke blauwdruk voor gelukzaligheid weer te activeren. Want je bent vanaf het allereerste begin voorbedraad voor Liefde. Vanaf het moment dat de eicel van je moeder en de miljoenen zaadcellen van je vader elkaar vonden in de wervelende en spiraalvormige dans die conceptie wordt genoemd. Het is tijd om je ware biologie te ontdekken en je volledige potentieel te leven. Ik ben hier om je te helpen precies dat te doen.”
Feldenkrais practitioner en bewegingsdocent
Caro werkt met mensen van alle leeftijden met het doel hun (bewegings)mogelijkheden, plezier en vitaliteit te vergroten. In 1985 kwam Caro in aanraking met de Feldenkrais Methode. Deze organische benadering met een positief mensbeeld sprak haar direct aan en zij volgde de opleiding tot Feldenkrais practitioner van 1987-1991 in New Jersey/New York. Sindsdien is zij praktiserend Feldenkrais docent en geeft individuele lessen, groepslessen en workshops in haar praktijk, eerst in Long Island, NY en vanaf 1998 in Almere. Vanaf 1999 was Caro betrokken bij de Internationale Feldenkrais Teacher Trainings in Amsterdam – Amsterdam 2, 3, 4 en 5 – aanvankelijk als coördinator en vanaf 2007 als assistent trainer. Ook gaf zij les in Feldenkrais opleidingen in Zweden, Spanje en China.
Buiten haar praktijk geeft zij workshops en cursussen voor publiek en professionals, zoals nascholing voor fysiotherapeuten en andere paramedici, maar ook voor yogadocenten, leerkrachten, oefentherapeuten, acteurs en musici in Nederland en in het buitenland.
Het is een praktische en efficiënte methode om te leren hoe je over meer van je eigen bewegingsmogelijkheden kunt beschikken. Aandacht is een belangrijk aspect in de lessen, je zou het daarmee ‘Mindfulness in Beweging’ kunnen noemen. Veel bewegingen – groot en klein – zijn zo vanzelfsprekend, dat we ze achteloos maken. Dag in dag uit, zonder erbij na te denken. En we merken niet of die bewegingen ons lichaam belasten of niet. Onze aandacht ligt bij wát we moeten doen, niet bij hóe we bewegen. Deze methode kijkt juist naar het hóe.
Feldenkrais is een leerproces:
We ontdekken hoe we bewegen, via nieuwe en ongewone, eenvoudige en speelse bewegingscombinaties (liggend of zittend op de grond). We ervaren waarin we onszelf belemmeren en hoe we óók kunnen bewegen. We worden ons bewust van de manier waarop bewegingen verlopen, van de relatie tussen skelet, spieren, zenuwstelsel en onze manier van waarnemen, voelen en denken. We leren hoe een beweging efficiënter, gemakkelijker en vloeiender is te maken. Dit zelf ervaren en ontdekken – organisch leren – kenmerkt deze methode. Feldenkrais gaat uit van de eenheid van lichaam en geest: Een verandering in bewegen leidt tot een verandering in denken, waarnemen en voelen. En andersom. Moshé Feldenkrais koos voor ingang via het fysieke omdat daar veranderingen gemakkelijker waar te nemen zijn.
Breathwork met Marjon van Opijnen
Breathwork of gewoon op zijn Nederlands Ademwerk. In deze podcast spreek ik met Marjon van Opijnen. Marjon werkt als traumatherapeut, ademtherapeut en Myofascial Energetic Release practitioner in haar praktijk Embodiment LAB in Amersfoort. Met het Embodiment LAB heeft zij een plek gecreëerd om weer vanuit hoofd, hart en lijf te kunnen leven, relateren en werken. Zij gelooft namelijk dat de wereld mooier wordt als we meer naar ons lijf en intuïtie luisteren. En onze levendigheid, spontaniteit en creativiteit de ruimte geven. Zodat we met meer aandacht voor en contact met onszelf, elkaar en de wereld kunnen leven.
Met haar 20 jaar ervaring op het gebied integrale duurzaamheid, brengt zij ook haar kennis en ervaring over het menselijk lichaam en trauma naar de wereld van de maatschappelijke vernieuwers en duurzaamheidsprofessionals. En werkt zij op het raakvlak van maatschappelijke transitie en belichaamd leiderschap in het HBO en WO onderwijs. In haar podcast The Embodiment Talks verdiept ze dit raakvlak tussen maatschappelijke verandering en belichaamd leiderschap.
Of bekijk het webinar van Marjon ‘Werken met adem’.
Wat is breathwork?
Ademen blijkt een hele kunst, ook al doen we het al ons hele leven. We zijn geneigd onze adem in te houden of oppervlakkig en/of te snel te ademen. Deze adempatronen slijten er in door onze dagelijkse stress, ingrijpende gebeurtenissen of patronen die we in onze jeugd hebben aangenomen omdat ze binnen de context van ons gezin pasten. Een verstoorde adem kan een groot effect op ons mentale, fysieke, emotionele en spirituele welzijn hebben. Fysiek verstoort het de doorstroming van zuurstof en afvalstoffen in en uit het lijf. En het belemmert ons te voelen. Breathwork kan een therapeutische werking hebben. Het verbetert ons welzijn en vermindert stress, geeft meer concentratievermogen en laat je levensenergie weer vrij stromen. Concreet betekent dit:
dat breathwork een directe route is om contact te krijgen met je lijf
spanningen kunnen oplossen
het je lichaam laat bruisen, en
het rust en ontspanning geeft
Daarnaast leer je om door lastige momenten heen te ademen. En beïnvloedt zo’n moment je leven minder. Over de voordelen van ademwerk valt veel te zeggen, maar het is eigenlijk iets wat je zou moeten ervaren.
Voor wie is breathwork of ademwerk?
Ademwerk werkt goed bij uiteenlopende klachten:
Spanning en stress
Burn-out klachten
Somberheid en depressieve gevoelens
Slapeloosheid en vermoeidheidsklachten
Angst- en paniekgevoelens
Onverwerkt trauma
Onverklaarbare lichamelijke klachten
‘Niet bij je gevoel kunnen’
Negatieve gedachten, piekeren en gebrek aan eigenwaarde
Weinig grip op emoties of ongewilde emotionele reacties
Soefisme
Soefisme was mij nog vrij onbekend. Totdat ik per toeval Sakya tegenkwam. Het leek me een goed idee haar eens te vragen voor een podcastinterview. Sakya (64) was van jongs af aan geïnteresseerd in allerlei verschillende spirituele stromingen. In de negentiger jaren kwam zij met het universeel soefisme in aanraking en dat werd haar spirituele thuisbasis. Zij was enige jaren landelijk voorzitter van de Soefi Beweging. Daarnaast is zij centrumleider van het sinds 2020 zelfstandige Soeficentrum Regio Utrecht. Zij geeft avonden, verdiepingsdagen en begeleidt mensen op het soefipad. Haar ervaringen als dansdocent en danstherapeut verwerkt ze in haar benadering van spiritualiteit waarin het ervaren van je lichaam een wezenlijk onderdeel is.
Universeel soefisme
Ik zocht, maar vond u niet. Met luide stem riep ik vanaf de minaret. Ik luidde de tempelklok bij het krieken van de dag en bij zonsondergang. Ik baadde tevergeefs in de Ganges. Ik kwam teleurgesteld terug van de Kaäba. Op aarde keek ik naar u uit en zocht u ook in de hemel, mijn Geliefde, maar uiteindelijk heb ik u gevonden, als een parel verborgen in de schelp van mijn hart. Inayat Khan
Soeficentrum Regio Utrecht
In het universeel soefisme zijn alle religies gelijkwaardig en is er eerbied voor alle boodschappers uit heden en verleden die de spirituele waarheid aan de mensheid hebben geschonken. Er zijn geen dogma’s. Het gaat erom jezelf te openen voor de parel in de schelp van je hart. Een parel die je Licht, Liefde, Leven, Bewustzijn, Bron of het Goddelijke zou kunnen noemen. Je hart openen voor die parel vraagt van ons dat we vrijer worden van onze emoties en gedachten. Zo kan ons hart steeds ruimer en lichter worden zodat we dat licht ook naar anderen kunnen uitstralen. Want het soefisme benadrukt niet alleen het belang van je eigen ontwikkeling maar ook de dienstbaarheid aan de wereld. De musicus en mysticus Inayat Khan heeft deze universele vorm van soefisme vanuit India in het westen geïntroduceerd. Het is een spirituele visie die je zou kunnen samenvatten met de steekwoorden Liefde, Harmonie en Schoonheid.
Er zijn allerlei organisaties en centra in Nederland die zich met het universeel soefisme bezighouden. Soeficentrum Regio Utrecht is er daar een van. Bij deze spirituele gemeenschap ligt de nadruk op ervaringsgerichte activiteiten, omdat die wezenlijk zijn voor het openen van je hart. Daarbij is er aandacht voor de adem, meditatie, muziek, poëzie en lichaamsbewustzijn. Dit alles in een sfeer van openheid, zodat mensen zich thuis kunnen voelen en onderlinge verbondenheid kunnen ervaren.
Klankschaaltherapie of klankschaalmassage is een ontwikkelde methode om de trillingen van klankschalen en gongs op het lichaam over te dragen. Hierbij worden, vanuit de ontstane diepte-ontspanning, harmonisering en ordening bewerkstelligd, zodat spierspanningen en energieblokkades kunnen worden opgelost.
Hoe werkt klankschaaltherapie?
Na een informatief voorgesprek volgt de klankmassage, waarbij de klankschalen, rond en op het lichaam, door zacht aanslaan op een natuurlijke manier de structuur van vitale lichaamsdelen lostrillen. Daardoor kunnen vastgezette spanningen worden losgelaten. De klankschalen worden op strategische plekken op het lichaam geplaatst en door bewegingen in het auralichaam kan de energiebalans worden hersteld. Op deze manier wordt men zich “als instrument” bewust, wat nodig is om goed afgestemd te zijn. De duur van een klanksessie is 45 tot 60 minuten.
Werkingsprincipe
De werking is gebaseerd op natuurkundige wetten. Laat je bijvoorbeeld een steen in het water vallen, dan ontstaan er golfjes, die zich door het hele water verspreiden. Zo wordt elke watermolecuul in beweging gezet, zowel horizontaal als verticaal. Tijdens een klankmassage gebeurt er als het ware hetzelfde met ons lichaam, dat ook voor ca. 80% uit water bestaat. Met hun veelvuldige frequenties en zachte trillingen zorgen de klanken voor harmonie in alle cellen op fysiek niveau.
Wanneer we onderhevig zijn aan stress en disharmonie, zijn we vatbaar voor ziektes en dit beïnvloedt onze levenskwaliteit waardoor we ons gespannen en moe kunnen voelen. Het ontbreekt ons dan aan levensenergie en enthousiasme. Emotionele instabiliteit, slapeloosheid, verkramping, ademhalingsstoornissen en verstoring van de stofwisseling kunnen het gevolg zijn.
Na de behandeling is er tijd voor een nagesprek om de ervaringen tijdens de klankmassage mee te delen. Zo kunnen ook aandachtspunten voor de volgende behandeling worden besproken en genoteerd. Wanneer er een aantal klanksessies nodig zijn om de spanningen of afweer in de verschillende lagen van onze lichaam en geest vrij te maken, spreken we van klankschaaltherapie.
Over Erik Karsemeijer
De in Hilversum geboren Erik Karsemeijer is musicus, docent en klanktherapeut . Vanuit een klassieke achtergrond en vele omzwervingen in de jazz- en geïmproviseerde muziek, ontwikkeld tot multi-instrumentalist en boventoon-kunstenaar. • Privé muziekonderricht in Hilversum. • 1972 – 1979 Werkzaam als inspeciënt bij de Ned. Omroep Stichting. • 1980 – 1984 Studiomusicus en programmamaker voor NOS- en platenproducties. • 1983 – 1988 HBO Studie Ericksoniaanse Hypnotherapie en NLP – ITH Amsterdam • Gastdocentschap Jungiaans Opleidingscentrum SUW Nijmegen In de ’80 en ’90er jaren werkzaam als percussionist bij diverse muziekformaties, orkesten en als studiomuzikant. Bespeelt veel traditionele instrumenten uit Zuid Amerika, Afrika en Azië en treedt ook op als improviserend vocalist met als specialisatie boventoonzang. Volgde een 4-jarige studie in muziekmeditatie en Zijnservaring bij de Duitse Zen-leraar Michael Vetter. • 1995 – Oprichting eigen Opleidingsinstituut ‘Studio KlankKleur’ • 2001 – Certificering HBO studie Psychopathologie en Neurologie (ECP-registratie) en verdiept zich vanuit het sjamanistisch wereldbeeld, in de relatie tussen klank en vorm. • 2003 – Certificering Klankmassage-Therapie en docentschap Peter Hess –Instituut in Duitsland, en sinds 2007 geautoriseerd om deze methodiek in Nederland te doceren. Erik geeft boventoonzangles en muziekmeditatie via verschillende instanties; Concerten met gongs, klankschalen, percussie en boventoonzang, Verzorgen van seminars over de helende kwaliteiten van klank aan o.a.: muziekscholen, new age centra, yogascholen, instanties voor mentaal en fysiek gehandicapte mensen, hospices, spirituele scholen en culturele instellingen. • Studio-opnames voor CD producties voor uiteenlopende projecten. • Vertellingen in woord en klank, met schrijver Hans Hagen, scholen, bibliotheken en theaters. • Solo-Boventoon-concerten en concert-lezingen op locaties in de Benelux. • Duo-concerten met Martin Tervoort, saxofoons, basklarinet. ‘Duo Pogen’. • Concerten ‘Morphic Noice’ met o.a. Ernst Osterveld, componist, hybrid instrumentalist. Werkt zowel met groepen als individueel aan stem- en klankbewustzijn. Drijft een praktijk voor Psycho- Klanktherapie betreffende hulp d.m.v. stressreductie bij overspanning, traumaverwerking en groeiprocessen.
Robert Muts heeft een zestiental jaren verschillende facetten van de reguliere en alternatieve geneeskunde bestudeerd. Na zijn opleiding voor Fysiotherapie, studeerde hij aan de beroepsopleidingen voor Osteopathie, Traditionel Chinese Medicin (TCM), Homeopathie en Integrale Geneeskunde. Daarnaast heeft hij cursussen gevolgd in Ayurveda, Podologie, Electro-acupunctuur, neuraaltherapie en Tibetaanse geneeskunde. Hij is directeur van het college voor Osteopathie Sutherland te Amsterdam, waar Osteopathie in voltijd en deeltijd gedoceerd wordt. Hij doceert anatomie, fysiologie, embryologie, filosofie en osteopathie in het viscerale bereik.
Robert Muts is oprichter en directeur van het Integraal Medisch Centrum te Amsterdam. Een centrum voor diagnostiek en therapie gericht op de integratie van complementaire geneeswijzen. Tevens is hij oprichter en directeur van de Academie voor Mesologie. Deze vijfjarige beroepsopleiding is gericht op de integratie van reguliere geneeskunde en complementaire geneeswijzen.
Voort is Robert Muts ook nog president of the Osteopathic European Academic Network (OsEAN), waar een dertigtal scholen voor Osteopathie samenwerken. Nu richt hij zich op effectonderzoek naar de werkzaamheid van verschillende complementaire geneeswijzen. integraalmedischcentrum.nl/
Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.